torsdag 1 januari 2015

årets första träning

starta 2015 på bästa sätt för idag packa vi ihop och åkte på dressyr träning för Åsa:D, dock flöt det inte på som jag hade tänkt. börja med att rocka hade en lös söm som inte längre hade något fäste, sen fick vi låna Lovisas transport (super snällt) dock dög inte den enligt rocka så lastningen tog en himla tid. när vi väl kom iväg insåg man direkt att vi skulle bli sena, som tur är så är Åsa väldigt snäll och håller ändå träningen och lika länge som om vi varit i tid.
fokus på träningen idag blev kvickheten bådes hos mig och rocka att snabbt kunna göra övergångar och att vara bered på att till exempel från galopp kunna samlat bryta av till en kvick skritt med aktiva bakben.
Det är inte så lätt som de låter inte i alla fall att kunna göra de med balas och stadighet. Så hela tiden var jag tvungen att tänka rid i varje steg, å inte åka häst för att känslan under några steg är bra. självklart ska man ändå vara noga med att ge eftergift och ge beröm under de ögonblicket och låta hästen känna sig nöjd.
efter ett tag gick det super, rocka var följsam, lyhörd och gick i både en låg och högre form med tramp från bakbenen. just denna övning red vi på volt men var väldigt noga med att hon skulle gå innan för spåret och inte överböjd utan att hon skulle vara mellan skänklarna.
vi avsluta passet med att rida nya LB:1an 2gånger, första gången tyckte både jag och Åsa att det var lite så där. Det syntes att vi inte tränat program på ett tag vilket vi inte gjort då rocka har behövt villa från det efter tävlingssäsongen. Men andra gången hitta både jag och rocka tävlingsflytet och det gick mycket bättre, dock blir det att träna ordentligt nu så när tävlingssäsongen börjar är vi på samma nivå på tävlingsbanan som när förra säsongen sluta
min tjej vet hur man relaxar mellan klasser i solen;) ingen spänd häst här inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar